Sara Wacklinin Oulu palaaKoskettava ja ajatuksia herättävä tarina luokkaeroista, naisten asemasta ja vallasta.

Eletään vuotta 1808. Oulu on Turun jälkeen Suomen suurin kaupunki ja ulkomaankaupan keskus. Sota syttyy ja sysää kaupungin myllerrykseen. 

Nuori piika Julma-Matleena on ensimmäisessä pestuupaikassaan ja hoivaa haavoittuneita sotilaita. Mutta hoivaako kukaan Julma-Matleenaa?
Leskirouva Agneta Feldt pyrkii turvaamaan perheensä elintason etsimällä tyttärilleen varakkaat puolisot. Mutta miksi äidin osa on niin vaikea?
Maria tahtoo naimisiin rakkaudesta. Mutta onko sitä?
Greta-Stina tahtoo vain nauttia. Mutta kenellä on oikeus nautintoon?
Tiina ei tahdo miestä ollenkaan. Mutta – anteeksi kuinka?

Onneksi perheellä on rikas hyväntekijä, kauppaneuvos Nygård.
Mutta tekeekö kauppaneuvos sittenkään hyvää ja onko hän rikas?
Ruotsalaiset lähtevät ja venäläiset tulevat.
Mutta jakaantuuko valta kuitenkaan eri tavoin kuin ennen?
1800-luvusta on aikaa, ja sen jälkeen Suomi-neito itsenäistyi rinta rinnan suomalaisen naisen kanssa. Mutta itsenäistyikö kumpikaan kokonaan?

Sara Wacklinin Sata muistelmaa Pohjanmaalta -teoksen tarinoihin pohjautuva näytelmä kertoo 1800-luvun alun Oulusta, sodasta ja naisen asemasta. Se on koskettava, pysäyttävä ja ajatuksia herättävä tarina luokkaeroista, sukupuolieroista ja vallasta. Se on tarina vapaudesta, oikeuksista, velvollisuuksista sekä niiden puutteesta. Se on tarina sisäisistä ja ulkoisista kahleista, jotka meitä sitoivat 200 vuotta sitten ja jotka sittemmin ovat väistyneet. Vai totuimmeko vain niiden puristukseen?

Hanna Ojala, ohjaaja
Hanna Ojalan ohjauksia on nähty Rovaniemen, Kokkolan, Kemin, Kajaanin, Hämeenlinnan, Rauman ja Vaasan kaupunginteattereissa sekä Helsingin Stoassa. Ojala on kirjoittanut ja ohjannut kaksi kiitettyä historiallista dramatisointia, Kultarinnan Kokkolan kaupunginteatteriin vuonna 2016 ja Punainen maa, valkea meri Kajaanin kaupunginteatteriin vuonna 2018. Hän tekee myös yhteistyötä Yle Draaman kanssa historiallisen draamakäsikirjoituksen parissa. Ojalan edellinen ohjaus on Vaasan kaupunginteatteriin keväällä 2019 valmistunut Isä.

Kiitokset:
Hanna Hautala ja Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio
Jouni Koiso-Kanttila ja Ynnin poikakuoro
Anna Maaninen ja Fröökynät/Laululikat
Ismo Koskela, Teuvo Pakkalan koulu sekä
Melina Matinlompolo

Käsiohjelma on nyt luettavissa myös sähköisenä, klikkaa tästä!

Näytelmän esitysoikeuksia valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner Oy

  • Suuri näyttämö
  • 14.9.2019 19:00
  • Kesto 2h 45min (sis. väliajan)
  • Liput 36 € / 33 € / 17,50 €

Tekijät

  • Tuula Väänänen Leskirouva Agneta Feldt
  • Anne Syysmaa Tiina
  • Annika Aapalahti Maria
  • Elina Korhonen Greta-Stina
  • Merja Pietilä Julma-Matleena
  • Aki Pelkonen Kauppaneuvos Nygård
  • Antti Launonen Isak Wiren, sotilas
  • Pentti Korhonen Kenraali Bulatov
  • Annina Rokka Huppa-Leena, Värjäri Papen piika
  • Peetu Kaan Paroni von Nolken, kuriiri
  • Mirjami Kukkola Värjäri Papen piika, kätilö, rouva Antell
  • Timo Pesonen Värjärimestari Pape, Sotamies Måsberg
  • Timo Reinikka Kreivi de Gibory
  • Pete Miettunen Laamanni Antell
  • Aaron Hyrkäs Rumpali
  • Niko Huovinen Sotilas
  • Aatu Ahonen Sotamies Kråke
  • Noel Haataja Sotilas
  • Emma Pesonen Madame Wacklin
  • Oona Tuomaala Värjäri Papen piika
  • Eeli Jurvelin Sotilas
  • Eetu Hamari Sotilas
  • Jenni Karppinen Tanssiaisvieras
  • Matilda Hirvonen Greta-Stinan tytär
  • Anni Keränen Greta-Stinan tytär
  • Aini Pihlajaniemi Greta-Stinan tytär
  • Lotta Salo Greta-Stinan tytär
  • Lumo Levy Tiinan oppilas
  • Eeka Jormanainen
 Tiinan oppilas
  • Vilho Raatikka Tiinan oppilas
  • Kasper Väänänen Tiinan oppilas
  • Juhani Smolander Pikku-Iisakki
  • Ohjaus ja käsikirjoitus Hanna Ojala
  • Koreografia Petri Kauppinen
  • Lavastus Aino Koski
  • Pukusuunnittelu Pasi Räbinä
  • Valosuunnittelu Elina Romppainen
  • Äänisuunnittelu Olli Paakkolanvaara
  • Kampaukset ja maskit Eija Juutistenaho

Kuvat

Kommentit

  1. Hanna-Leena Paakkolanvaara

    Lämpimät kiitokset kulttuurihistoriallisesta näytelmästä Sara Wacklin: Oulu palaa! Oulun kaksikielisyys tuli mainiosti esiin, se oli tärkeä näkökulma esityksessä. Vaikkei ruotsia ymmärrä, mitään oleellista ei mennyt ”ohi”. Äänimaailma oli moniulotteinen, välillä todella nautinnollinen. Kokonaisuudessaan erittäin hyvä esitys! Tämä täytyy nähdä uudelleen!

Kommentoi näytelmää

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun