Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields Peter Pan menee pieleenKatastrofikomedia

Peter Pan menee pieleen esityskuva

Peter Pan menee pieleen kertoo harrastajateatteriseurueesta, jonka Peter Pan -esityksen ensi-illassa menee poskelleen ihan kaikki. Nana-koiran näyttelijä ei mahdu sisään koiranluukusta, lentovaijerit pettävät kriittisellä hetkellä eikä Mikä-mikä-maan maisema suostu pysähtymään. Helinä-keiju yrittää taikapölyllään peittää sen, että kulisseissa paikataan oveen törmännyttä nenää. Teatteriseurueen ihmissuhteet läikkyvät Peter Panin tarinan läpi, eikä kukaan takuulla kasva aikuiseksi.

Esitys on teatteria teatterista, monikerroksinen ja nopeatempoinen komedia, joka asettaa tekijöilleen mittavat fyysiset ja tekniset vaatimukset. Se kertoo hyvien ihmisten kasvojen menettämisen pelosta ja siitä, että kulissit yritetään pitää pystyssä hinnalla millä hyvänsä.

Peter Pan menee pieleen kuuluu samojen tekijöiden pieleen menevien näytelmien sarjaan, joista jokainen on noussut maailmanlaajuiseksi komediahitiksi. Oulun teatterissa on aiemmin nähty sarjan aloittanut Pieleen meni vuonna 2017.

Näytelmän esitysoikeuksia valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner.

Arvioita

”Peter Pan menee pieleen tarjoaa isoja ilmeitä ja noloa draamaa. Tällä kertaa Peter Pan (Joose Mikkonen) jää roikkumaan ilmaan ja kömpelö Kapteeni Koukku (Henri Halkola) on helisemässä valokuitu-tutussa twerkkaavan ronskin Helinä-keijun (Annika Aapalahti) ja hänen perässään sähkökaapelin napanuorassa roikkuvan valo- ja ääniteknikon (Pentti Korhonen) rinnalla.” – Eeva Kauppinen, Kaleva 14.11.2022

”Peter Pan menee pieleen muistuttaa, että elämä voi olla huikea seikkailu! Liian usein unohdamme leikkiä, hassutella ja hypätä sadun maailmaan. Esitys sopii erinomaisesti pikkujoulukauden juhlintaan ja sitä voi suositella piristykseksi talven synkkyyteen.” – Riitta Ylilehto, Kuiske 16.11.2022

  • Suuri näyttämö
  • 12.11.2022 19:00
  • Kesto noin 2 tuntia 15 minuuttia sisältäen väliajan.
  • Liput 38 € / 35 € / 20 €
  • Ikäsuositus 7 vuotta. Huom! Esityksessä käytetään erikoistehosteita muun muassa tulta, savua ja kipinäsuihkuja.

Tekijät

  • Henri Halkola
  • Merja Pietilä
  • Heli Haapalainen
  • Mikko Penttilä
  • Annika Aapalahti
  • Timo Pesonen
  • Pentti Korhonen
  • Joose Mikkonen
  • Mirjami Kukkola
  • Juho Uusitalo
  • Elina-Ylisuvanto_kuva-Kati-Leinonen Elina Ylisuvanto
  • Ohjaus ja koreografia Alma Lehmuskallio
  • Käsikirjoitus Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields
  • Suomennos Mikko Koivusalo
  • Lavastussuunnittelu Marjatta Kuivasto, Lasse Männikkö
  • Pukusuunnittelu Mari Pajula
  • Musiikin sävellys ja äänisuunnittelu Jari Niemi
  • Valosuunnittelu Elina Romppainen
  • Kampaus- ja maskeeraussuunnittelu Eija Juutistenaho

Kuvat

Kommentit

  1. Pekka Laatikainen

    Mielenkiintoni teatteriin saattoi herätä.Alkaa olla jo 50v. siitä,kun kouluryhmän kanssa käytiin Oulussa teatterissa.
    t.Peter Pan

  2. Antti

    Peter Pan menee pieleen on teatterin juhlaa. On mainiota seurata kun näyttelijät näyttelevät näyttelijöitä ja yrittävät selvitä näytelmästään tässä näytelmässä. Tätä oli niin antoisaa seurata. Olin jo aiemmin nähnyt Oulun teatterissa tähän pieleen menevien näytelmien sarjaan kuuluvan näytelmän ”Pieleen meni”, mikä oli napakymppi, joten tiesin mitä herkkua nytkin on kaiketi tulossa. Ja sitä herkkua tuli.

    Olimme koko perheen voimin katsomassa, höystettynä vielä mummulla ja papalla. Kaikki nauroivat ja viihtyivät. Lapset 7 ja 9v. sanoivat kotona jälkeen päin, että oli paras esitys mitä ovat koskaan katsoneet ja he ovat nähneet jo paljon.

    Tämä on näytelmä jossa itse näytelmän juoni (tässä tapauksessa Peter Panin juoni) on sivuseikka. Vaikka juonesta ei älyäisi ”hölkäsen pöläystä” niin näytelmän seurassa viihtyy, koska niin suuressa osassa ovat henkilöiden väliset suhteet kaikkine kiemuroineen ja selvittelyineen ja ne lukuisat kömmähdykset mitä matkan varrella sattuu. Tästä syystä tätä näytelmää voi suositella myös sellaiselle joka ei ole koskaan käynyt teatterissa. Sitä oikein odottaa, että mitä seuraavaksi menee pieleen.

    Tekniikka on tässä todella isossa osassa. Ja voi vain ihailla Oulun teatterin taitavaa teknistä taustatiimiä kulisseissa pitämässä huolta, että kömmähdykset sattuvat turvallisesti ja oikealla hetkellä. Ajoitus on tässä tärkeä. Välillä joutui oikein ihmettelemään miten tuokin temppu on saatu aikaan.

    Lavastus valoineen on silmiä hivelevän kaunis. Puvut, valot, äänet, musiikki, kaikki yhdessä luovat niin hienon kokonaisuuden. Lavastus on monipuolinen ja runsas ja pyöröelementin ansiosta näyttämökuvat vaihtuvat notkeasti.

    Koko näyttelijäporukka on täysillä mukana ja heitä on antoisaa seurata. Pidin suuresti siitä, että näytelmä ikään kuin alkoi jo ennen aikojaan kun näyttelijät vähitellen yksi toisensa jälkeen ilmestyivät ties mistä huseeraamaan vaikka mitä. Katsomoa myöten.

    Esitys oli alusta saakka silkkaa teatterikarkkia. Loppua kohden meno tietysti kiihtyi ja mieleen hiipi ajatus: tämä täytyy päästä katsomaan toisenkin kerran.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun