Juha Jokela PatriarkkaSukupolvien ketjukolari

Heimo Harju viettää leppoisia eläkepäiviä vaimonsa Virpin kanssa Normandiassa. Eräänä päivänä hän tajuaa, ettei sittenkään ole valmis vetäytymään. Mittavan uran politiikan ja liike-elämän palveluksessa tehnyt Heimo haluaa vielä yhden elämän. Hän päättää palata takaisin Suomeen.

Kotiinpaluu nostaa esiin asioita, joiden kohtaamiselta Heimo ja Virpi ovat ulkomailla säästyneet. Perheen sisäinen sukupolvien kuilu osoittautuu luultua syvemmäksi. Lisäksi Heimon ja Virpin avioliiton käsittelemättömät asiat iskevät heidän kasvoilleen rajuina ja pelottavina. Uusi alku ei ole mahdollinen, ellei vanhoja asetelmia romuteta.

Patriarkka on kaunis, koskettava ja hauska draama kahden sukupolven eroista, suuntaansa etsivästä maasta ja taistelemisen arvoisesta rakkaudesta. Patriarkka oli Kansallisteatterin 140-vuotisjuhlanäytelmä.

Näytelmän esitysoikeuksia valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner.

Sakari Hokkanen, ohjaaja
Sakari Hokkanen (s. 1978) on Tampereella asuva ohjaaja ja käsikirjoittaja. Teatterikorkeakoulun ohjaajalinjalta valmistuttuaan Hokkanen on ohjannut ja kirjoittanut näytelmiä useisiin suomalaisiin ammattiteattereihin. Oulun teatterissa Hokkaselta on aiemmin nähty Pauliina Rauhalan romaaniin pohjannut Synninkantajat, joka oli sekä yleisö- että arvostelumenestys.

Olen haaveillut Patriarkan ohjaamisesta jo vuosia. Luin näytelmän ensi kertaa kolmekymppisenä taideopiskelijana ja vaikutuin Jokelan ihmiskuvauksen tarkkuudesta. Nyt nelikymppisenä perheenisänä koen hyvin läheiseksi näytelmän kuvauksen sukupolvelta toiselle periytyvästä rakastamisen vaikeudesta. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Patriarkka on paras tällä vuosituhannella kirjoitettu kotimainen näytelmä.

Arvioita

Pat­riark­ka on na­pa­kymp­pi: teks­ti­nä terävä ja näyt­tä­möl­lä ehyt. Vierailijan Sakari Hokkasen ohjaus on tasapainoinen. Tekstillä ja näyttelijöillä on tilaa. Koko teos on pelkistetty, kaikki tarpeeton on karsittu. Kuin shakissa, jokaisella siirrolla on painoarvoa. Hokkanen ottaa ilon irti hienovireisistä yksityiskohdista, joilla maustaa kokonaisuutta”, – Elena Vuoksiola, Kaleva 31.8.2022

  • Suuri näyttämö
  • 27.8.2022 19:00
  • Kesto noin 2 tuntia 40 minuuttia sisältäen väliajan.
  • Liput 38 € / 35 € / 20 €

Tekijät

  • Pentti Korhonen
  • Mirjami Kukkola
  • Timo Pesonen
  • Annika Aapalahti
  • Heli Haapalainen
  • Henri Halkola
  • Aki Pelkonen
  • Jaana Kahra
  • Juho Uusitalo
  • Asta-Sveholm_kuva-Kati-Leinonen Asta Sveholm
  • Ohjaus Sakari Hokkanen
  • Käsikirjoitus Juha Jokela
  • Lavastus ja valosuunnittelu Jukka Kyllönen
  • Pukusuunnittelu Maarit Kalmakurki
  • Äänisuunnittelu Jari Niemi
  • Kampaus- ja maskeeraussuunnittelu Reetta Rohkimainen
  • Videosuunnittelu Tuomo Kalajanniska

Kuvat

Kommentit

  1. Pirjo Leipivaara

    Upea esitys, kiitos.

  2. Antti

    Patriarkka on kunnon draamaa. Esityksessä on monia kohtauksia joita kiinnostuneena uppoutuu kuuntelemaan. Henkilöiden väliset jännitteet ja suhtautumiset toisiinsa olivat kiintoisaa seurattavaa.

    Yksi herkullisimmista kohtauksista oli Heimon ja Virpin kotiintulojuhlakohtaus pöydän ääressä. Pidin erityisesti myös Mirjami Kukkolan esittämän Virpin sekä Jaana Kahran esittämän Anjan yhteisistä kohtauksista. Ne olivat hauskoja.

    Mirjami Kukkola ja Pentti Korhonen tekevät hienot roolityöt pääparina Virpinä ja Heimona. Heli Haapalainen tekee pippurisen ja nautittavan roolin Petrana. Eikä muissakaan näyttelijöissä ole valittamista.

    Tässä oli pitkiä pätkiä kiinnostavaa draamaa, mutta ei tämä kuitenkaan minun kokemuksieni perusteella yllä draamana huipulle. Tekstissä oli puuduttaviakin kohtia eikä lennokkuus kantanut aivan läpi näytelmän.

    Lavastus oli pelkistetty ja sellaisenaan toimiva. Erityismaininta vielä upeista shakkinappulapuvuista. Elävät shakkinappulat loivat erityistä maagista tunnelmaa ja rytmittivät esitystä kivasti. Ja autoilu oli mainiosti toteutettu.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun