Ludwig van Beethoven FidelioOodi vapaudelle ja rakkaudelle

Tänä vuonna 2020 säveltäjämestari Ludwig van Beethovenin syntymästä tulee kuluneeksi 250 vuotta. Oulun teatteri juhlii Beethovenia tuotannolla, jossa yhdistyvät kokemus, nuoruus, korkealuokkainen laulu ja häikäisevä visuaalisuus.

Fidelio on ylistys oikeudenmukaisuudelle, vapaudelle ja rakkaudelle. Se kertoo tositarinan aatelisnaisesta, Leonoresta, joka pestautuu vankilaan apupojaksi vapauttaakseen syyttömänä tyrmään teljetyn miehensä.

Fidelion ohjaa tämän hetken kysytyimpiin ja arvostetuimpiin oopperaohjaajiin lukeutuva Tuomas Parkkinen. Kapellimestarina toimii palkittu viulisti-kapellimestari Huba Hollókői

Sillä rakkaus kaiken voittaa
”Olen lapsesta saakka rakastanut Beethovenin musiikkia. Hän on minulle kenties suurista suurin. Siksi olen palavan innostunut saadessani ohjata Ouluun maestron ihanan pelastusoopperan Fidelio. Ludwig van Beethovenin ainoa ooppera on samanaikaisesti ristiriitainen ja suurenmoinen. Se ei ole sidoksissa aikaan, eikä paikkaan. Siksi se on ajankohtainen, ihmeellinen teos – niin kuin klassikot tapaavat olla. 

Päähenkilö Leonore – nainen joka antaa vaikka henkensä miehensä edestä – opettaa meille ihmisyyttä, jaloutta ja rakkautta. Kunpa jokaisella olisi sellainen puoliso kuin Leonore. Fidelio, oodi vapaudelle ja rakkaudelle, on ooppera, jota me kaikki juuri tänään tarvitsemme.”
– Tuomas Parkkinen, oopperaohjaaja

Oopperan on suomentanut ja tekstittänyt Leena Vallisaari.
Ooppera toteutetaan Oulu Sinfonian kanssa. Mukana yhteistyössä myös Oulun oopperayhdistys ry sekä Tuiran kamarikuoro ja Cassiopeia. Kuoroa johtaa Risto Laitinen.

Lue sähköinen käsiohjelma täältä!

  • Suuri näyttämö
  • Ensi-ilta 17.1.2020 klo 19
  • Kesto n. 2t 20min (sis. väliaika)
  • Liput 48,50 € / 44 € / 35 €. S-etukortilla liput 44 € (ei kerrytä bonusta).
  • Esityskieli saksa, tekstitetty suomeksi.

Tekijät

  • Silja Aalto Leonore
  • Kenneth Tarver Florestan
  • Petri Lindroos Rocco
  • Heikki Kilpeläinen Pizarro
  • Kristjan Mõisnik Don Fernando
  • Virva Puumala Marzelline
  • Aki Saarela Jaquino
  • Ohjaus Tuomas Parkkinen
  • Kapellimestari Huba Hollókői
  • Kuoron johtaja Risto Laitinen
  • Korrepetiittori Kristian Heberg
  • Suomennos ja tekstitys Leena Vallisaari
  • Pukusuunnittelu Pasi Räbinä
  • Lavastus Kalle Nurminen
  • Valosuunnittelu Jukka Kyllönen
  • Äänisuunnittelu Jari Niemi
  • Kampaukset ja maskit Eija Juutistenaho
  • Musiikkijärjestäjä Pasi Hiltula
  • Libretto, Jean-Nicolas Bouillyn tekstin pohjalta Joseph Ferdinand Sonnleithner ja Georg Friedrich Treitschke

Kuvat

Kommentit

  1. Antti

    Kyllä Oulussa osataan. Kiitos kertakaikkisen upeasta oopperaproduktiosta. Tämä oli niin mahtava ja kylmiä väreitä aiheuttanut kokemus että tätä muisteli vielä koko seuraavankin päivän. Jokainen osa-alue on hyvin onnistunut. Hieno ja onnistunut lavastus. Varsinkin toisen puoliajan vankityrmä lavaste oli mahtava. Ja kuinka hienosti oli toteutettu vaihdos vankilasta karnevalistisiin lopputunnelmiin. Ja tämä loppupuoli vilisee toinen toistaan hienompia pukuja, joissa pukusuunnittelija on todella saanut käyttää mielikuvitusta. Hienosti toteutettu oli myös vankien esiintulo molemmilta puolilta ulkoiluineen.

    Kaikkia solisteja oli antoisaa kuunnella kuten myös Oulu Sinfoniaa ja kuoroa. Tässä produktiossa oli kaikki palaset loksahtaneet kohdalleen. Jännite pysyi yllä alusta alkaen ja se piti otteessaan loppuun asti. Ja tämä karnevalistinen lopetus oli aivan huippu. Onnistunut leikkaus vankityrmän kurjuudesta ja kylmyydestä lämpimiin karnevaalitunnelmiin.

    Kiitos koko työryhmälle. Vahva suositus tälle oopperalle. Toivon, että me oululaiset saamme jatkossakin maistaa oopperaa. Välillä meinasi unohtua, että ollaan Oulun teatterissa.

  2. Irmeli (kommentti somesta)

    Niiiin upea mahtava kaikinpuolin 😍 Wau! Onnea, olen ihan sanaton. Se pitää kokea!

  3. Mirkka (kommentti somesta)

    Beethovenin Fidelio-ooppera heräsi henkiin Oulun teatterin käsittelyssä. Vaikuttava ja vahvasti ajassa kiinni oleva tulkinta! Visuaalisesti näyttävä loppukohtaus toi vuosisatoja vanhaan librettoon vielä lisää uusia, tärkeitä merkityksiä. Olen myyty.

  4. Katarina (kommentti somesta)

    Ihan mahtava ensi-ilta takana Oulun teatterissa! Fidelio ihan huippulaadukas ooppera, lavastus ehkä jopa tyylikkäin mitä olen Oulussa ikinä nähnyt. Ah. Saisko tällaista vielä jatkossa lisää?

  5. Tuomas

    Fidelio, vapaus kaikille! Oli erinomainen valinta ohjata Fidelio nykypäivään. Lähimenneisyydessä on mm. Istanbulin suurlähetystömurha. Vaikka oopperan tekeminen Oulussa on turhauttavan vaikeaa pienen orkesterimontun ja akustiikan vuoksi, monia vaikuttavia tuotantoja on täälläkin nähty: Fidelio on tässä parasta. Ensimmäinen näytös on staattinen kaikissa näkemissäni Fidelioissa, mutta Oulussakin toinen näytös heräsi henkiin. Lavastus ja valaistus olivat toimivia. Vankien esiintulo kopeissaan oli dramaattinen, epäselväksi jäi itselleni zombimaisuus. Ensemble -kohtaukset olivat musiikillisesti onnistuneimpia, etenkin loppukohtauksen oodi vapaudelle. Oli erinomainen oivallus tuoda Pride -karnevaalit koreografioineen loppuun: se vapautti myös yleisön. Siinä oli samaa kuin Berliinin Komische Operin johtajan ja huppuohjaajan, Barry Koskyn, oopperahullutteluissa. Ei voi muuta kuin suositella Oulun Fideliota lämpimästi. Must -esitys

Kommentoi näytelmää

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun