Oulun teatterin kevään 2023 ensi-illat ovat Wolfgang Amadeus Mozartin Taikahuilu, Juhani Karilan Pienen hauen pyydystys ja Thomas Mannin Kuolema Venetsiassa. Ohjaajina Oulun teatterissa vierailevat ensimmäistä kertaa Janne Pellinen ja ohjaaja-koreografi Carl Knif.
Oulun teatterin näyttämöillä nähdään keväällä 2023 sekoitus arkea, myyttisyyttä ja traagisuutta sekä rikasta kieltä ja tarkkoja havaintoja ihmisenä olemisen ihmeellisyydestä.
Oulun teatterin kevään 2023 ensi-illat ovat Wolfgang Amadeus Mozartin Taikahuilu, Juhani Karilan Pienen hauen pyydystys ja Thomas Mannin Kuolema Venetsiassa. Ohjaajina Oulun teatterissa vierailevat ensimmäistä kertaa Janne Pellinen ja ohjaaja-koreografi Carl Knif.
”Teatteri on parhaimmillaan uusien, täysin ennennäkemättömien maailmojen luomista elävänä silmiemme eteen. En malttaisi odottaa, että pääsen sukeltamaan Taikahuilun lumoavaan musiikkiin ja satuun, Pienen hauen myyttiseen Lappiin ja omituisten otusten kaveriksi sekä Knifin tanssillis-runolliseen näyttämökieleen. Kevään ohjelmistossa näkyy myös halumme avautua yhä enemmän yhteistyölle, esimerkiksi paikallisten mahtavien toimijoiden kanssa Taikahuilussa ja toisaalta vapaan kentän tanssiryhmän yhteistuotannossa”, summaa teatterin taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio.
Kevätkausi avataan perjantaina 13. tammikuuta rakastetulla Wolfgang Amadeus Mozartin Taikahuilu-oopperalla, jonka kapellimestareina toimivat Rumon Gamba ja Erkki Lasonpalo. Heta Haanperän ohjaaman Taikahuilun orkesterina toimii Oulu Sinfonia, ja kuorona Oulun kamarikuoro sekä Cassiopeia. Oopperan yhteistyössä ovat mukana myös Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun oopperayhdistys ry.
Maaginen realismi valtaa suuren näyttämön
Kevään toinen suuren näyttämön ensi-ilta on lauantaina 11. maaliskuuta Juhani Karilan kiiteltyyn romaaniin Pienen hauen pyydystys pohjautuva samanniminen näytelmä, jonka ohjaa ja dramatisoi Janne Pellinen. Lavastuksesta vastaa Annukka Pykäläinen, pukusuunnittelusta Sanna Levo, valosuunnittelusta Mika Ryynänen, äänisuunnittelusta Jari Niemi ja kampaus- ja maskeeraussuunnittelusta Reetta Rohkimainen.
Pienen hauen pyydystys on tarina menneisyyden haamuista, irtipäästämisestä ja rakkaudesta, joka ylittää tämän maailman rajat. Se on ohjaaja Janne Pellisen mukaan ylistys mielikuvitukselle ja kielelle.
”Minua kiehtoo sen tyylijajien runsaus ja ihmiskuvan rikkaus. Karilan teos yhdistää luontevasti huumoria ja kuolemanvakavuutta, arkea ja myyttistä, rujoa ja kaunista. Teatterinäyttämö on mielestäni juurikin oikea paikka näille asioille!”
Pellinen myös dramatisoi teoksen Oulun teatterin suurelle näyttämölle ja dramatisoinnin keskeisenä kysymyksenä hänellä on ollut miettiä, mikä rooli katsojan mielikuvituksella on, kun näyttämö on maagisten ja yliluonnollisten tapahtumien paikka.
”Ohjaajana taas koen, että koko jutun keskiössä on Karilan tarkka havainto ihmisenä olemisen ihmeellisyydestä. Siihen palaan aina, kun mietin mistä tulevassa jutussa lopulta on kysymys.”
Klassikko tanssiteatteriteoksena yhdessä Carl Knif Companyn kanssa
Pienen näyttämön ensi-iltana perjantaina 10. maaliskuuta koetaan Thomas Mannin novelliin perustuva Kuolema Venetsiassa, jonka Oulun teatteri tuottaa yhdessä vapaan kentän tanssiryhmä Carl Knif Companyn kanssa.
Tanssiteatteriteoksen ohjaa ja sen koreografiasta vastaa Carl Knif. Lavastuksen ja puvut suunnittelee Karoliina Koiso-Kanttila, äänet Janne Hast, valot Elina Romppainen ja kampaukset ja maskeerauksen Eija Juutistenaho.
Kuolema Venetsiassa on tarina tukahdutettujen tunteiden voimasta sekä muutoksen mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta.
”Ohjaajana ja koreografina minua kiinnostavat vahvat ja tunnetut tarinat, niin sanotut klassikot. Kertomusten tunnettuus antaa minulle ohjaajana vapautta tulkita ja löytää näyttämöteokselle oma kieli. Toisaalta klassikko asettaa vaatimuksia: tiettyjen juonen käänteiden on toteuduttava, jotta teos lunastaa odotukset. Nautin tästä yhtälöstä”, Carl Knif taustoittaa.
Thomas Mannin Kuolema Venetsiassa on äärimmäisen kaunis ja valtavan traaginen kertomus. Novellissa Knifiä kiehtoo Mannin poeettinen ja tarkka kieli.
”Mannin kyky luoda moniulotteinen ja kompleksinen päähenkilö on huikea. Gustav von Aschenbach on päähenkilönä kiehtova. Mann on tiettävästi kirjoittanut hahmon muistuttamaan itseään. Itselleni mielenkiintoisinta tarinassa on päähenkilön pohdinnat taiteesta ja taiteilijan tehtävästä. Näytelmä kysyy; millä tavalla eletty oikea elämä ja taide ovat yhteydessä toisiinsa. Näytelmässä kirjailija von Aschenbach joutuu taiteelliseen kriisiin, joka pakottaa hänet uudelleen arvioimaan elämänsä.”
Monika Fagerholmin Diiva palaa ohjelmistoon
Keväällä esitystauolta palaa Monika Fagerholmin Diiva, jonka uusintaensi-ilta on lauantaina 7. tammikuuta. Laura Mattilan dramatisoima ja ohjaama Diiva on ravisuttava ja kohtuuttomuudessaan riemastuttava esitys, joka haaveilee kaikkivoipaisista teineistä ja juhlii kaikenlaisia tyttöjä.

Diiva lähtee myös kiertueelle Vaasaan ja Ruotsiin osana teatteriyhteistyöhanketta Wasa Teaterin ja Västerbottensteaternin kanssa. Diiva vierailee Västerbottensteaternissa Ruotsin Skellefteåssa maaliskuussa ja Wasa Teaterissa toukokuussa.
Ohjelmistossa jatkavat lisäksi syksykaudelta Juha Jokelan Patriarkka, Henry Lewisin, Jonathan Sayerin ja Henry Shieldsin Peter Pan menee pieleen sekä Veikko Nuutisen Vanhempainilta.
Liput Oulun teatterin omiin näytelmiin nyt myynnissä (linkki avautuu uuteen ikkunaan)!
Oulun teatterin vierailuohjelmisto keväälle 2023 julkaistaan myöhemmin.