Oulun kaupunginteatterin markkinointinimi vaihtuu lyhyeksi ja ytimekkääksi Oulun teatteriksi. Samalla myös teatterin yleisilme ja logo kokevat virkistävän uudistuksen ja päivityksen.
Syy nimen ja ilmeen uudistukselle on lyhykäisyydessään päivitys nykyaikaan. Oulun teatterin toimitusjohtaja Tuija Hyppönen korostaa, että markkinointinimen muutoksesta huolimatta omistajuus pysyy yhä samana.
– Olemme yhä sataprosenttisesti Oulun kaupungin omistama osakeyhtiö. Tämä nimi tuo ilmeeseemme ja brändiimme raikkautta. Uudistus tuli sopivaan saumaan, onhan edellisestä uudistuksesta jo yli 10 vuotta. Haluamme olla koko Oulun ja oululaisten teatteri, Hyppönen summaa.
Myös teatterin taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen mukaan uudistukselle oli jo korkea aika. Hän lisää, että uudistus ulottuu jopa Oulua pidemmäksi.
– Oulusta puhutaan tittelillä ”Capital of Northern Scandinavia”. Koemme, että teatterimme tulee olla kaikkien. Olemme Pohjois-Suomen suurin ammattiteatteri ja nimemme on hyvä olla ytimekäs ja ilmeemme nykyaikainen. Uudessa nimessä kiteytyy kaikki; iso kaupunki ja iso teatteri, Toivonen täsmentää.
Nimi ei ole teatterin historiassa kuitenkaan täysin uusi. Teatteri on toiminut nimellä Oulun teatteri jo vuosina 1951–65. Välissä on ennättänyt tapahtua paljon, muun muassa teatterin yhtiöityminen vuonna 2012.
– Tavallaan tässä historian osalta ympyrä sulkeutuu. Uusi nimi on mielestämme osuvampi ja selkeämpi, Hyppönen perustelee.