Suuri arvostelumenestys! Tuntematon sotilas -oopperaa ylistetään lehdistössä

Tuntematon sotilas -oopperan ensi-ilta 17.1. keräsi Ouluun poikkeuksellisen suuren määrän lehdistöä. Teatterilla parveilleet Suomen keskeiset kriitikot kiittivät, ja jopa ylistivät arvioissaan näyttämöteosta.
Esitykset jatkuvat 8.2. saakka. 

Teos herätti jo ennen ensi-iltaansa runsaasti huomiota kaikissa maan valtamedioissa, ja linkit keskeisiin juttuihin löytyvät tältä sivulta. 

Juha Pikkarainen (Rokka), kuva Jussi Tuokkola

Helsingin Sanomien Vesa Sirén ehti ensimmäisenä julkaisemaan kritiikkinsä - vain kolmisen tuntia ensi-illan jälkeen HS:n verkkosivuilla. Tarkalla otteellaan hän ruotii teoksen ja myös kiittää esitystä:
"Nuoren ohjaajalahjakkuuden Lauri Maijalan näkemys oopperaharvinaisuudesta Tuntematon sotilas oli siis odotusten mukainen raadollisuudessaan Oulun kaupunginteatterin ensi-illassa perjantai-iltana. - -
Kaiken kaikkiaan esitys onnistui vaikeimmassa.
Tuntematon sotilas on maamme kalutuimpia ja uudelleentulkituimpia teoksia. Tämä esitys herätti halun tarttua vielä kerran Tuntemattomaan ja sen esivaiheeseen Sotaromaaniin." 

Helsingin Sanomat myös haastatteli ensi-illassa: Tuntematon sotilas -oopperan lohduttomuus riipaisi murtuneiden mielten tutkijaa: "Ville Kivimäki seurasi Tauno Pylkkäsen Tuntematon sotilas -oopperan ensi-illassa perjantaina erityisesti näyttämön pelokkainta ja hysteerisintä sotilasta. - - Tutkija löytää uudesta ohjauksesta paljon kiinnostavaa."

Ylen toimittaja Janne Koskinen ylistää Tuntematonta blogissaan: Oulun Tuntematon sotilas -ooppera iski kultasuoneen: "Lopputuloksena on yksi vaikuttavimmista oopperakokemuksistani - -"

Turun Sanomat kiittää Oulua kulttuuriteosta: "Oulun kaupunginteatteri ja Oulu Sinfonia tekivät kulttuuriteon tuomalla teoksen kuultavaksi. Mutta ne tekivät paljon enemmänkin. Tuotanto päivitti ja uudelleenkirjoitti teoksesta nykyteatteria, joka toimii. Se siis taipuu oopperaksi. Ja puhukaamme myös musiikkiteatterista, sillä Suomen oopperalavoilla ei yleensä nähdä näin kovatasoista ohjausta ja näyttelijäntyötä. Nyt meillä on Laineen, Jouko Turkan, Rauni Mollbergin, Kalle Holmbergin, Kristian Smedsin ynnä muiden ohella Lauri Maijalan Tuntematon.

Kalevan kriitiko Esko Aho kirjoitti: "Ketään tässä ei pilkata, älkää peljätkö, ja sotaveteraaneja kaikken vähiten. Se vahva pasifistinen sanoma, joka Väinö Linnan romaanistakin huokuu, tuodaan vain modernin teatterin koko tykistöllä lähelle. - -
Kysyin mukana olleelta teini-ikäiseltä, millainen kuva hänelle jäi oopperan perusteella sodasta. "Kamalaa. Se kai nyt kävi selväksi", hän tuhahti eikä puhunut mitään isiemme kunniatöistä. - -
Mutta jos puhutaan hienoista työryhmistä, tässä meil' on sellainen. Omistautumista ei voi näytellä. Sitä joko on tai ei, ja Tuntemattoman sotilaan miesporukassa on.
Markus Lehtisen johtamaa Oulu Sinfoniaa kelpasi kuunnella."

Kalevan pääkirjoitus 21.2. käsitteli Tuntematonta ja kiitti myös teatterinjohtajaa: "Ohjaaja Lauri Maijala on koostanut Tuntemattomasta voimakkaan sanomallisen oopperan, joka ei jätä ketään kylmäksi eikä päästä katsojaa helpolla. Se antaa pureksittavaa pitkäksi aikaa."

Markku Viitasaaren kritiikki julkaistiin Aamulehdessä, ilkassa, Kainuun Sanomissa, Lapin Kansassa ja Pohjolan Sanomissa  (Almamedia): "Tenori Matias Haakana vastasi loistavasti ohjaajan visioon ja loihtii roolissaan pelon ja kauhun käsinkosketeltavaksi. Laulullisestikin Haakana selvisi hienosti. - - 
Bassobaritoni Juha Pikkarainen alikersantti Rokkana ottaa paikkansa näyttämöllä suvereenisti, kuten romaanissakin tapahtuu. Pikkaraisen laulun sointi hyötyy mikrofoneista. Miehen näyttelijäntaidot ovat verrattomat. Rokalle annetaan tässä libretossa ja ohjauksessa tilaa ja Pikkarainen täyttää roolin vaivatta. - -
Basso Kristjan Moisnik saa venyttää näyttelijäntaitojaan läpikäydessään Lehdon ankaran kuolinkamppailun. Petrus Schoreduksen habitus on kuin luotu kapteeni Kariluodon jämerään rooliin.
Kaikki laulajat laulavat mikrofoneihin, osin akustiikan, osin näyttämöäänten vuoksi. Paukuttelu ja räjähtely on taidokkaasti tehty."

Keskipohjanmaa ylisti komeaa elämystä: "Teatterin ilmaisukeinot, musiikki ja loistavasti toimiva lavastus yhdistyvät Tuntematon sotilas -oopperassa kokonaisuudeksi, joka jää voimakkaasti mieleen."

Suomenmaa otsikoi: Sodassa ei ole sankareita: "Oulun kaupunginteatteri on tehnyt kulttuurityön tuodessaan Pylkkäsen oopperan näyttämölle. 
Tunnelma suurella näyttämöllä perjantai-iltana olikin tiivis, kun Oulu Sinfonian soittajat virittelivät orkesterimontussa soittimaan, ja tenori Aki Alamikkotervo avasi näyttämön laidalla ääntään esityskuntoon.
Niin orkesteri kuin solistitkin suoriutuivat illan urakasta komeasti. Katsojille tarjottiin intensiivinen kaksi ja puolituntinen, sodanmakuinen tulkinta Linnan klassikosta." 

Raahen Seutu arvioi solisteja: "Tutut murteelliset repliikit soivat nyt oopperanuotilla, mutta miehet ovat esikuviensa väärtejä. - -
Juha Hostikka on Rahikainen, renttevä ja rakastettava homeltaja. Kristjan Moisnikin Lehto on kylmää terästä ja kipinää iskevää kiveä. Antti Annolan Määttä kerää kaikki sympatiat. Matias Haakanan Riitaoja on kuin pesästään hätistetty linnunpoika.
Kun Juha Pikkarainen astelee Rokkana lavalle, on paletti valmis. Pikkarainen on kuin rocktähti. Hänessä on testosteronia ja ytyä nasakoita karatepotkuja myöten. Rokan henkilökuva myös laajenee kiitettävästi: hän pitää huolta sodan jo säikäyttämästä Suen Tassusta, (Jaakko Kuusela).
Kansallinen ikonihahmo, Koskela (Nicholas Söderlund) on jo valmiiksi kuoleman kalkitsema. Upeasti laulava Söderlund on monessa kohtauksessa vain mykkä todistaja ja tulee siten myös katsojan rinnalle. Janne Raudaskoski tavoittaa onnistuneesti Lammion koomiset ja raivostuttavat piirteet. - -
19. syyskuuta tulee kuluneeksi 70 vuotta jatkosodan päättymisestä Suomen ja Neuvostoliiton välillä. Sitä seuranneen Lapin sodan jälkeisestä rauhasta tulee ensi vuonna samat lukemat. Rauhan mittaamattomasta arvosta ja hinnasta tämäkin teos muistuttaa."

Kansan Uutiset uutisoi oopperan myös ennen ensi-iltaa ja kritiikissään sanoo oopperan lunastaneen odotukset: "Sodan julmuus ja mielettömyys jylläävät esityksen jälkeen pitkään. - - Maijalan karnevalisoidut näyttämökuvat ja laulajien liitoiteltu ilmaisu ovat komeaa katseltavaa ja terävää piikittelyä viihdeteollisuuden sotamässäilyä yhtä hyvin kuin siloteltua sodan ihannointia vastaan. - -
Laulajina esityksen upeimpaan rooliin yltää karismaattinen Jouni Bäckström Lahtisena."

Teatterin katsoja ja bloggaaja Paula A. koki oopperan voimakkaasti: "Taiteen yksi tehtävä on kantaa ihmiskunnan muistia mukana ajasta toiseen. Tuntematon sotilas -ooppera näyttää veriroiskeineen edessämme sitä, mitä rintamalla pian edesmenneet sukupolvet ovat kokeneet 1940-luvulla, ja mitä koetaan jossakin päin maailmaan tälläkin hetkellä."

Kritiikkejä julkaistiin myös painetuissa lehdissä ja niitä päivitetään tälle sivulle. Tulossa on vielä punnittuja arvioita mm. klassisen musiikin lehti Rondoon.

ENNEN ENSI-ILTAA:

MTV uutiset klo 19 ja 22  näytti  ensi-illan aikana 17.1. toimittaja Outi Airolan hienon uutisjutun, jossa nähdään otteita näyttämöltä ja mielenkiintoisia haastatteluja.

HS uutisoi näyttävästi oopperan jo ennen ensi-iltaa videonakin: "Unohdettu Tuntematon sotilas elvytetään"

Yle-uutiset ennakoi ensi-iltaa komeasti: "Alikersantti Rokka laulaa taas - oopperaharvinaisuus lavalle Oulussa" 

Keskipohjanmaa: "Tuntematon sotilas, joka tuntuu"

Yle Radio 1 Kultakuume: "Tuntemattoman sotilaan musiikki jäi pimentoon" (ohjaaja ja kapellimestarin perusteellinen haastattelu)

Kansan Uutiset: "Roolivalinnoissa Maijala ja Lehtinen eivät takertuneet oopperan vaatimiin äänellisiin valmiuksiin, vaan tyyppien karismaan."

Oopperan ja solistien esittelyt...

Cxense Display