Saranat ja sardiinit - vauhdikas vilkaisu kulissien taakse

”The funnies farce ever written - hauskin koskaan kirjoitettu farssi"  - New York Post

"Aluksi näyttelijät teroittavat farssikynsiään, väliajan jälkeen alkaa draamataiteen grazybailaus. - - Saranat ja sardiinit on Oulun teatterikevään ilopilleri. Fraynin farssi tekee älyttömästä hyvää." - Eeva Kauppinen, Kaleva 24.3.2013

Katso näyttämökuvat

Farssin nykyklassikko ja maailmanmenestys leikittelee teatterin tekemisellä, työntekijöillä ja kulissien takaisen elämän kuvauksella. Nopeat juonenkäänteet, kuulo-ongelmat, paniikki lavasteissa, ponteva näyttämöhenkilökunta, juoruilu ja ihmissuhteet kuohahtavat farssiksi parhaimmillaan. Yleisö yllätetään nautinnollisen uskomattomilla juonenkäänteillä yhä uudelleen. 

On hulvattoman farssi-komedian viimeinen kenraaliharjoitus ennen suurta ensi-iltaa. Päällisin puolin kaikki näyttäisi olevan kunnossa, jos ei huomioida keskeneräistä lavastusta, nihkeitä henkilökemioita, yllättäviä ihmissuhteita ja sitä, että osa näyttelijöistä ei tiedä milloin ja mistä näyttämölle pitäisi tulla, minne poistua ja mitä ylipäätään pitäisi sanoa. Oman panoksensa huojuvaan korttitaloon tuovat ohjaaja, joka olisi mieluummin jossain muualla, kuiskaaja, jonka tekisi mieli huutaa ja näyttämömestari, joka ei ole nukkunut kunnolla kolmeen viikkoon.


Katso näyttelijöiden ja Jaakko Saariluoman siistityt kommentit farssin tekemisestä.

Päällisin puolin kaikki saadaan varmasti näyttämään hyvältä, mutta varsinainen farssi taitaakin tapahtua siellä minne normaalisti ei nähdä eli kulissien toisella puolella.

Ouluun teoksen ohjaava Jaakko Saariluoma ei esittelyjä kaipaa. Suomalainen stand up -koomikko, juontaja, näyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja on tunnettu mm. useista tv:n menestyssarjoista kuten huippusuositusta Putouksesta:
"Farssia usein vähätellään ja sen tekemistä pidetään helppona sen kepeyden vuoksi, mutta jokainen, joka on joskus ollut mukana hyvin tehdyssä farssissa tietää, että sen kepeyden ja pinnallisuuden takana on suurempi työmäärä kuin missään muussa teatterinlajissa. Onkin ollut suuri ilo harjoitella motivoituneen ja ammattitaitoisen näyttelijäkunnan kanssa, joka on jaksanut väsymättä työskennellä haastavan ja juuri siksi erittäin hienon farssin parissa.”

Näytelmäkirjailija Michael Frayn on Britannian näytelmäkirjailijoiden parhaimmistoa. Farssien lisäksi hänen tuotantoonsa kuuluu mm. syvällisiä yhteiskuntadraamoja kuten Demokratia (2003).

Kommentit

Hillittömän hauska

teatteri-ki / 4.11.2013

Eija71, Pietarsaari
28. lokakuuta 2013
Liput tuli hankittua hyvissä ajoin, jo muutama kuukausi ennen esitystä. Juuri mitään en enää muistanut mitä juonesta oli kerrottu, ja siksi olikin täysi yllätys (melkein tipahdin tuolilta!) kun korvan juuresta kuului "Poikki!!" Siitä alkoi hillittömän hauska farssi josta ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita puuttunut. Sai nauraa!! :D Suosittelen!
Ihan kiva

Wellu / 19.10.2013

Joo, ehkä odotukset olivat korkeammalla näiden etukäteen luettujen hypetysten perusteella. Ensimmäinen puoliaika meni enemmän hohhoillessa kuin nauraessa. Toinen puoliaika toikin sitten ihan mielenkiintoisen puolen näyttämötyöhön, joka on tullut tutuksi myös omakohtaisesti: monesti kaikkein hauskeimmat asiat tapahtuvat "back stage". Loppuosa menikin sitten toisaalta vanhan toistamisessa, mutta viimeisen esityksen (ja koko proggiksen) hautajaisia kohti mennessä. Ja samalla tuli kaikille ilmi, että ensi-illan ja viimeisen esityksen välillä oli tapahtunut pelkästään back-stage -kehitystä. Eli farssi meni päin peetä. Ihan mukava farssikokemus, mutta johtuneeko siitä, että odotukset olivat korkealla, mutta naurut jäivät muutamaan hauskaan punchiin. Mutta näyttelijäsuoritus oli pääsääntöisesti hyvää, ja voin suositella kappaletta kepeän illanvieton alkupotkuksi!
Re:

Sandra / 18.10.2013

Ei pelkäästään parhaita farsseja, vaan parhaita näytelmiä, mitä olen ikinä nähnyt! Hahmoista rakastin varsinkin Timo Reinikan Turoa ja Hannu Pelkosen Kaarloa.
Hulvaton farssihelmi

Teatraali / 21.05.2013

Saranoita ja sardiineja katsoessa ei käynyt aika pitkäksi vaan se kului kuin siivillä. Teoksesta on sanottu, että se on hauskin koskaan kirjoitettu farssi. No vaikka en ole likipitäenkään kaikkia maailman farsseja katsonut niin niistä mitkä olen katsonut, on tämä Saranat ja sardiinit teos ehdottomasti paras. Tässä on niin erikoiset ja mielenkiintoiset asetelmat ja hyvä teksti. Saamme seurata aluksi farssin harjoituksia ja toisessa näytöksessä kaikki käännetään ylösalaisin ja näemme miltä esittäminen näyttää kulisseista käsin ja lopulta kiepsautetaan taas oikein päin ja saamme seurata mitä tästä kaikesta on seurannut. Kyllä ei voi muuta kuin todeta, että farssi todella on vaikea laji. Tempo lavalla on niin huimaa ja replikointi niin tiheää. Vaatii todellista keskittymistä ja kuuntelemista näyttelijöiltä sekä suvereenia heittäytymistä. Näytelmän alussa lavalla lämmiteltiin, mutta vähitellen kierrokset nousivat ja väliaikaa kohden yleisö ei enää pystynyt olemaan nauramatta. Sama kaava toistui väliajan jälkeen, mutta potenssiin kaksi. Näyttelijöistä minulle nousivat Riina Uimosen Sari Petäjä sekä Hannu Pelkosen Kaarlo Äikäs ylitse muiden. Mukava nähdä välillä vielä näitä massiivisen oloisia lavastuksia, joka oli hieno tässä. Tuppaavat nykyään nämä puitteet olemaan aika pelkistettyjä. No se on varmaan tätä päivää. Tähän farssiinhan kuuluu juuri tällaisen kaltainen lavastus tehtiin se sitten missä tahansa. Kiitos tästä ja eikun farssia jatkossakin ohjelmistoon. Farssia ei tämän talon ohjelmistossa liiemmälti ole näkynyt. Miksihän?
Re:

Anonymous / 25.04.2013

Aivan loistava!!! :D
Re:

Anonymous / 6.04.2013

Hmm, mielenkiintoinen esitys! Menen tänään katsomaan :)
Re:

Anonymous / 21.03.2013

ihan parhautta!!!!!! :D

Kirjoita oma kommentti


Jos et saa koodista selvää, klikkaa koodia ja saat uuden koodin.
 
Cxense Display