Kauko Röyhkän Poika Mancini –musiikkinäytelmän kantaesitys 13.9. suurella näyttämöllä

”Minusta tulee tähti!
”Aijaa minkälainen?”
”Sellainen kuin John Lennon.”


Katso klippi Poika Mancinin keikalta 45Specialin keikalta 29.10.2014! 

Tunnelmia Poika Mancinin harjoituksista! 

Oululaistaustaisen kirjailijan ja rokkarin teksti ensi kertaa kotikaupungin suurelle näyttämölle

Nuoruudenkuvaus Röyhkän kultakauden kiehtovissa tunnelmissa. Rockhaaveita uhman, ehdottomuuden ja herkkyyden ihanalla 1980-luvulla.

Miss Farkku-Suomi –elokuvasta tuttu Välde on lähtenyt Oulusta. Hänen tilalleen paikallista rockelämää hämmentämään saapuu etelästä outo, lahjakas Poika Mancini. Hän kantaa kitaraa muovikassissa, pilkkaa keskinkertaisuutta eikä koskaan aio olla tavallinen. Arvoituksellinen, arvaamaton ja kiusallisen kiehtova nuorukainen viettelee tytöt ja pikkukaupungin kyräilevät muusikot. Suosio kasvaa lupaavasti, mutta mitä tapahtuu salaperäiselle Poika Mancinille?
Myös Välden myöhemmät vaiheet lomittuvat tarinaan, ja osat vaihtuvat, kun jo tiensä raivannut rokkikukko kohtaa nuoremman, nerokkaan ja itsevarman tulokkaan.

Esiin nousee vahvasti myös kuolleen Miss Farkku-Suomen varjoon jäänyt Katja-sisko. Hän on tullut uskoon, on tyytyväinen seurakuntaelämäänsä ja tavoittelee hyvää poikaystävää, mutta valitsee kohtalokkaasti väärin.

Katjan ja Poika Mancinin tarinat esittelevät toisen vaihtoehdon Miss Farkku-Suomesta tutulle nuoruuden lupausten asetelmalle. Näyttämöllä etsitään onnea, seurataan esikuvia ja maistellaan menestyksen tunkkaista varjopuolta. Pettymyksistä nähdään kuitenkin valoisatkin puolet ja mahdollisuuksia ajelehtia muihin suuntiin. Röyhkämäisen ärsyttämisen, sivullisuuden ja ironian alla häilyvät herkkyys ja kauneuden kaipuu.

Syksyllä 2013 julkaistu Poika Mancini liikkuu 1980-luvun Oulussa ja kaupunkilaisille tutuissa paikoissa: Nallikarissa, Letkunpuistossa, Pyykösjärvellä ja Merikosken voimalaitoksen pyörteissä. Legendaariset kapakat Rattori-lupi ja Hovinarri heräävät henkiin. Nuorisokulttuurien ja muusikkopiirien terävissä tunnelmakuvauksissa aikakauden asenteet pilkottavat humoristisesti rock’n roll -kukkoilun alta. ”Sen lisäksi, että Poika Mancini kuvaa millaista meininki silloin Oulussa oli, teksti kertoo musiikin tekemisestä Suomessa”, Kauko Röyhkä sanoo.

Esityksen energia kohdistuu nuorempaan katsojakuntaan ja 1980-luvulla nuoruutensa viettäneille. Lue teatteriblogisti-Paulan mietteitä näytelmästä!

Parhaat biisit ja uutta musiikkia 

Suurimmassa roolissa näytelmässä on Röyhkän musiikki, jota kuullaan jopa yli 30 kappaleen verran. Tunnetut hittibiisit kuullaan uusina sovituksina, kuten Kevät, Paska kaupunki ja Talo meren rannalla. Kauko Röyhkä myös säveltää uutta musiikkia näytelmää varten. 

Oulun kaupunginteatteri julkaisee näytelmän käsiohjelmana myytävän cd-levyn, jossa kuullaan Kauko Röyhkän ennenjulkaisematonta musiikkia Poika Mancinin bändin esittämänä neljän musiikkikappaleen verran. Kaupunginteatterin Myyntipalvelusta on saatavissa Poika Mancinin CD-levyä (hinta 5 €) ja Poika Mancini -romaania (hinta 12 €). 

 

Tekijöistä

Kauko Röyhkä
Kauko Röyhkä (s. 1959) on pitkän linjan kirjailija ja rockmuusikko, joka varttui Oulun Tuirassa. Häneltä on julkaistu toistakymmentä teosta ja yli kaksikymmentä albumia. Röyhkä on kirjoittanut muun muassa elokuvakäsikirjoituksia, tv-draamaa ja kuunnelmia, ja hänen teoksistaan on tehty teatterisovituksia. Romaani Kaksi aurinkoa (1996) oli Finlandia-ehdokkaana ja Miss Farkku-Suomi romaanista tehtiin palkittu elokuva vuonna 2012.

Röyhkän musiikki on ollut vahvasti mukana värittämässä suomalaista nuorisokulttuuria. 1980-luvulla ilmestyivät ikimuistoiset levyt Steppaillen, Onnenpäivä, Lauralle ja kaikkien tuntema Paska kaupunki –biisi ja 1990-luvulla mm. Tyttöjen ystävä.

Röyhkän on sanottu edistäneen suomalaista musiikkia yhdistämällä rockin korkeakulttuuriin. Lue lisää esim. kulttuurilehti Kaltion loistavasta Kauko Röyhkä –artikkelista. 

Janne Kuustie
Näytelmän ohjaaja Janne Kuustie on myös dramatisoinut näytelmän Röyhkän romaanin pohjalta. Kuustie on oululainen teatteriohjaaja, joka on perehtynyt Röyhkän teksteihin lukuisten dramatisointien myötä alkaen Tien laidalla Waterloosta vuonna 1994 Pieksämäellä. Oulussa Miss Farkku-Suomi esitettiin ikimuistoisena musiikkinäytelmänä kulttuuritalo Valveella vuonna 2004. Pitkä yhteistyö on johtanut ystävyyden lisäksi myös Kauko Röyhkän vierailuun näyttelijänä Alla Poen –esityksessä Turussa vuonna 2011.

Kuustie hyödyntää usein ohjauksissaan nuorten esiintyjien heittäytyvän pakotonta ja puhdasta energiaa: ”Haluan käyttää näyttämöllä teatterin yllättäviä ja oivaltavia keinoja ja ennen kaikkea välttää tylsyyttä.” Kuustie on oululaisen Nukketeatteri Akseli Klonkin johtaja.

Tommi Saha
Röyhkän musiikin sovituksesta ja bändistä vastaa Tommi Saha, oululaisen underground-skenen vahva tekijä. Hän on mm. nukketeatteriohjaaja ja näyttelijä soittaa Tuomas Henrikin Jeesuksen Kristuksen Bändissä ja esiintyy Teatteri Airopikissa. Myös Saha on syventynyt Röyhkä-tuntijaksi vuosien varrella Kuustien produktioissa. Saha on myös Oulun kaupunginteatterin vahtimestari. Tommi Sahan lisäksi bändissä soittavat Ville Niska, Riku Syvänen ja Antti Viitala.

Lue Pahki-toimituksen haastattelu Tommi Sahasta!

Kommentit

Röyhkä potpuri

ystävänpäivä / 15.02.2015

En olisi uskonut että naislaulaja voi uskottavasti vetää Röyhkä & Mattila yhteistyön tuloksista Helvetin. Kylmät väreet. Kiitos Tommi Sahalle sovituksista & soitosta ja Heta Keskinarkaukselle tulkinnasta ja roolityöstä.
Alempaa kastia

Teatraali / 25.01.2015

Poika Mancini on hyvin oululainen juttu. Tarina siinä nyt ei ole järin kiinnostava, mutta musiikinumeroita oli hienoa kuunnella. Eniten pidin Heta Keskinarkauksen suorituksesta Katjana. Bändin käyttö ja liikuttelu näyttämöllä oli oivallista ja toimivaa. Levyraatikohtaus oli esityksen hauskinta antia. Jotenkin nämä ns. oululaiset tai pohjoiset jutut: Mancini, Katsastus, Toiset kengät jne. ovat kaikki olleet jotenkin samaa alempaa kastia. Tämä on minun mielipiteeni.
Re:

Anja / 8.11.2014

Pikkusen oli pitkitetty epäolennaisia kohtauksia, Sinänsä oli mukavaa kaikki Oulu yhteksiset ja Ryhkä ns. näkemyksellisyys, Valitan vaan että niin loistava laulaja kuin Mikael Saari on jäi laulullisesti niin pienelle osallle vaikka olikin keskeinen hahmo näytelmässä. Kiitos hänen erikoislahjakkuudestaan laulamisen saralla. Ihailen ihailen
Viimeksi muokattu: 26.11.14 / teatteri-paivi  
Vaikuttavaa, upeaa, röyhkää, hymyä ja vähän räyhää

Jenni / 18.10.2014

Näytelmä oli upea! Näyttelijät onnistuivat, murre pilkahteli sopivasti, sävyt ja tunnelmat vaikuttivat. Kappaleiden sovitukset toimivia ja artistit ottivat kappaleita omikseen tarinaan sopien. Voi suositella kaikille teinistä vanhempaan. Kiitos tästä!
Mukava Prokkis ☺

Tomi / 3.10.2014

Oli kiva.
Hieno oli!

Terhi / 14.09.2014

Huikea Poika Mancinin ensi-ilta eilen! Tasainen, vahva ensemble, hienoja roolisuorituksia! Musiikki soi ajoittain liian kovaa kuuloa ajatellen. Voisiko asialle tehdä jotain?
Upiaa

Vesa U. / 13.09.2014

Hieno musiikkinäytelmä. Bändi on aivan mahtava ja näyttelijät nuorekkaita.
Viimeksi muokattu: 26.11.14 / teatteri-paivi  
Re:

Sirpa R. / 12.09.2014

Suosittelen....mahtavat näyttelijäsuoritukset ja hyvä bändi!

Meille 60-luvulla syntyneille nostalgisia pakupaloja! Oulun murre ja viittaukset!

Mikaen Saarella upea ääni.
Viimeksi muokattu: 26.11.14 / teatteri-paivi  
Mahtava Mancini

Reijo M. / 11.09.2014

Kävin katsomassa näytelmän keskiviikkona. Harvoin teatterissa aika on kulunut näin nopeasti. Tämä loistava musiikkinäytelmä huipentui lopussa aivan rockoopperan mittoihin. Nautin, kiitos!
Viimeksi muokattu: 26.11.14 / teatteri-paivi  

Kirjoita oma kommentti


Jos et saa koodista selvää, klikkaa koodia ja saat uuden koodin.
 
Cxense Display