Raja - arviot

Raja tehoaa näyttämöllä, Maria Säkö, Helsingin Sanomat, 11.9.2012
"Paljas, tehokas, selittelemätön. Yhtä aikaa arkinen ja arkaainen, ilman melodraamaa ja moralisoimaton. Sellainen on Oulun kaupunginteatterin tulkinta Riikka Pulkkisen Rajasta. --  Fiikka Forsmanin ohjaamassa esityksessä ei alusteta tai pohjusteta tilanteita tai henkilöhahmoja vaan siinä leikataan keskustelusta ja hetkestä toiseen, rinnastetaan anteeksi pyytelemättä ja isketään jo pian seuraavaan hetkeen. Parkkinen on valinnut romaanista muutamia avainrepliikkejä, jotka kiteyttävät henkilöhahmojen ristiriidat. Haastavuudessa on voimaa. Näyttelijöiden arkisuus puhuttelee. Heistä yleisö löytää itsensä."

Valintojen äärellä, Eija Husaari, Eeva 10/2012
"Intensiivisessä Pikisalissa näyttämö sijaitsee tilan keskellä. Katsojat istuvat ympärillä eri lohkoissa. Tilan vaikutus on niin merkityksellinen, että huonommallakin näytelmällä yleisön saisi helposti koukutettua mukaan. Raja ei ole huono näytelmä. Istumme hiirenhiljaa lähes kaksi tuntia seuraamassa ihmisten ongelmia erilaisilla rajoilla. -- Riikka Pulkkisen romaaniin perustuva näytelmä oli rohkea ohjelmistovalinta teatterilta. Kirja on ollut niin suosittu, että helposti olisi voitu ajaa ojaan. Fiikka Forsmanin ohjauksessa ei ajettu."

Kirja hidas, näyttämö nopea, Pieta Koskenniemi, Teatteri&Tanssi+Sirkus 6/2012
"Autiolla näyttämöllä pienet ihmiset valintoineen rinnastuvat romaania suoremmin tragedian onnettomiin sankareihin. Nopeat leikkaukset ja jyrkät ylävalot korostavat tätä vaikutelmaa. -- Leikkiä esityksen rajapinnalla voi lukea myös esityksen alusta, missä näyttelijät saapuvat lavalle vielä omina itsenään. Idealistisimmillaan voi ajatella syntyvän näin yhteisen tilan, jossa katsojat ja näyttelijät yhdessä pohtivat näyttämöllä syntyvä kysymyksiä oikeasta ja väärästä."

Vaikea rajanylitys, Kari Lunnas, Pohjolan Sanomat 9.9.2012
"Seppo Parkkisen ja Fiikka Forsmanin aikaisempi yhteistyö Q-teatterissa näkyy Rajan dramatiikassa. Näyttelijät panostavat esitykseen sellaisella intensiteetillä, että tunteet ovat pinnassa vielä esityksen jälkeenkin. Tuula Väänäsen (Anja) ja Hannu Pelkosen (Antti) tunkeutuminen Alzheimerin taudin psyykkisiin syvyyksiin on vanhan rakkauden kaunista, mutta ahdistavaa seurattavaa."

Oikeita vastauksia ei ole, Sinikka Viirret, Kainuun Sanomat 8.9.2012
"Kysymyksiä ei pääse pakoon. Katsomo joutuu kohtaamaan ne yhdessä, ja niitä samoja kysymyksiä miettii vielä seuraavana aamuna yksin. Miten itse toimisit?"

Naiset ovat löytäneet äänensä, Anja Manninen, Suomenmaa 12.9.2012
"Suuri rakkaus on yhteistä molemmille (Raja ja Kätilö) näytelmille. Rajassa vaimo rakastaa dementoitunutta miestään syvästi. Tuula Väänäsen esittämä Anja Aropalo näyttää koskettavasti, minkälaisen taakan ja vastuun ihminen armomurhavaatimuksineen sysää toiselle."

Raja imaisee sisäänsä, Eeva Kauppinen, Kaleva 9.9.2012
"Oulun teatterin syksyn avaus on järeä. Oululaistaustaisen Riikka Pulkkisen esikoisromaanista dramatisoidussa Rajassa ei ole mitään mitäänsanomatonta tai turhanaikaista. Raja on terävä. Se häiriköi ja sohii oikeudentuntoa.
Raja on varma keskustelunherättäjä. Tästä esityksestä puhutaan vielä kotona ja kylillä."

Cxense Display