Kätilö - arviot

Kätilön sota on tarua ihmeellisempi, Maria Säkö, Helsingin Sanomat 11.9.2012
"Korhonen kantaa roolinsa uljaasti. Repliikkeihin on saatu vangituksi Kätilön kielen mehevyyttä. Miten mahtavalta kätilön kiroilu kuulostaakaan! Enbuskan esittämän Johannin kuori säröilee vaikuttavasti. -- Valheellista lohtua ei esityksessä tarjoilla, muttei pahuudella mässäilyäkään. Pidän sitä suurena ansiona, kykynä ottaa tiukasti kiinni romaanin pohjavireestä, hyvän ja pahan imeytymisestä toisiinsa. Sota on tarua ihmeellisempää."

Sota sokaisee, rakkaus raatelee Oulun kaupunginteatterin Kätilössä, Anna Paju, Kansan Uutiset 24.11.2012
"Ruumiskasa on kamalaa katseltavaa teatterissakin, ja samalla yksi esimerkki hienoista kuvista, joita Oulun teatterin suurelle näyttämölle Heta Haanperän ohjauksessa nousee. Hurjia kohtauksia Haanperä on rakentanutkin. Ketun kieli roiskahtelee ja vankileirin tyhjennys on komeasti liikkuva kaaos. Leijan lennättäminen ja kätilön ja Johanneksen rakkauskohtaus Kuolleen miehen vuonolla saavat pidättämään henkeä, kun kaikki on hetken hyvin, mutta pahan tietää olevan passissa. - - Kätilöä henkilönä on vaikea tuomita, mutta on kumma, jollei esityksestä poistu täysverisenä pasifistina."

Julma ja rohkea Kätilö, Eija Husaari, Eeva 10/2012
”Menkää katsomaan Oulun kaupunginteatteriin näytelmää, joka jää mieleen. Se on yhtä aikaa kauhea ja inhimillinen, raaka ja rakastava. |- - | Se on myös epämiellyttävän realistinen. Vaikka rakkaus saa näytelmässä suuren sijansa, ja lopun kauneus kyyneleet silmiin, niin pahuus jää kuitenkin päällimmäiseksi mieleen. Ainakin tällä katsojalla. Silti toistan: menkää katsomaan.”

Kirja hidas, näyttämö nopea, Pieta Koskenniemi, Teatteri&Tanssi+Sirkus 6/2012
"Näkökulmavalinta toimii. Nimihenkilöä esittävä Elina Korhonen ottaa hänelle tarjotun tilan ja on henkeäsalpaavan rohkea heittäytyessään rooliinsa. Hänen aistivoimaisen  näyttelemisensä ja lähes kolhon näyttämörakannelman välinen kontrasti tehoaa. Sodan rumuus paljastuu prosessissa, jossa lapsia kätilöivästä ihmisen auttajasta kuoriutuu pikku hiljaa vankien sikiöitä lähdettävä natsien apuri."

Ihminen joukkomielettömyydessä, Kari Lunnas, Pohjolan Sanomat 10.9.2012
"On hyvä, että väkivallan tematiikka ja sodan traumat pidetään ihmisten mielissä. Toivottavasti sodan epäinhimillisyyden näkeminen opettaa meitä myös rauhan ajan väkivallan näkemisessä."

Verenkarvainen rakkaustarina, Sinikka Viirret, Kainuun Sanomat 9.9.2012
"Ketun romaanin ominaispiirteisiin kuuluu kirjailijan jäljittelemätön kieli, Se on omintakeinen sekoitus pohjoista puheenpartta, uskonnollis- ja hurmamielistä julistavuutta, mukkamaista herkän ja riettaan liittoa, karkeuteen yltävää suoruutta. Dramaturgi tuntuu valuttaneen kannuunsa teoksen ydinmehun. Ohjaaja puhuu käsiohjelmassa rakastuneen naisen ”lihan värinästä”. Sen hän on totisesti saanut mukaan esitykseen.
Elina Korhonen näyttelee nimiroolissa uskomattomalla antaumuksella. Roolityö on huimaavan hyvä. Hän on työlleen omistautuva lapsenpäästäjä, pahuutta ja saastaa vastaan kamppaileva voimanpesä, rakkaudelle ojentuva nainen, jossa on vaivaiskoivun sitkeys."

Kätilö valitsee toivon, Sari Ohinmaa, Raahen Seutu 11.9.2012
"Näyttämökuvat ovat upeita. Leirin hävitys on jo ihan Kubrickia. Kauheus ja kauneus vavahduttavat katsomossa.
Ohjaaja Heta Haanperä antaa pienille ja intiimeillekin kohtauksille tilaa ja aikaa. Kätilö ja Johannes eivät huku suurelle näyttämölle. Heistä nousee viatonta kauneutta, joka virtaa lavan kaikkiin suuntiin."

Oulu tuo menestyskirjat lavalle, Maria Säkö, Helsingin Sanomat 11.9.2012
Uusien johtajien avaus saa kuitenkin kiitosta paikallisilta kulttuurivaikuttajilta. Oulussa ilmestyvän Kalevan teatterikriitikko Eeva Kauppinen pitää aloittaneiden johtajien avausta lupaavana, samoin Kaltio-lehden päätoimittaja ja Oulun taiteiden yön taiteellinen johtaja Paavo J Heinonen. Myös Madetojan musiikkilukion opettaja Anne Ålander kiittelee teatterin nykylinjaa.

Sota ottaa naisen kuin naisen, Eeva Kauppinen, Kaleva 10.9.2012
"Kätilöä kantaa kätilö. Näyttelijä Elina Korhosen roolisuoritus Fräulein Schwesterinä / Villisilmänä on mittava ja ansiokas. Jo oli aika, että Elina Korhoselle löytyi tällainen tehtävä, jossa hän saa esittää laveaa tunneskaalaa ja paljastaa karismansa.
Korhonen on roolissaan naisellinen ja viehättävä. Ei haittaa, vaikka hoikka Korhonen ei ehkä vastaa romaanin luomaa kolhompaa ja rosnkimpaa kätilön kuvaa. Näyttämöllä hän on vahva."

Rohkea veto, Ilkka Lappalainen, Kaleva 12.9.2012
"Teatteri on parhaimmillaan juuri tätä: se elää tiukasti ajassa, mutta samalla ajattomuudessa. Yksittäisten ihmisten kohtaloiden kautta kuvataan niin kansakunnan kuin yksilön elämää koko kauneudessaan ja rumuudessaan." (Pääkirjoitussivulla Oulun kaupunginteatterin uusien johtajien avauksesta.)

Cxense Display